Przebieg obwodnicy Limanowej został zatwierdzony wydana właśnie decyzją środowiskową. To finał istotnego etapu przygotowań do inwestycji.
Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony jeszcze w połowie 2023 roku.
Planowana obwodnica ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 28. Będzie miała 5,6 km długości i zostanie poprowadzona p południowej stronie miasta. Zacznie się w okolicy skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Łokietka, a zakończy w pobliżu skrzyżowania ulic Kościuszki i Agrestowej. Na początku i na końcu nowej trasy powstaną ronda.
fot. GDDKiA
Droga jest planowana jako jednojezdniowa klasy GP. Będzie miała jeden pas ruchu w każdymi kierunku oraz pas awaryjny. W ramach budowy obwodnicy powstać mają dwa mosty: nad Suchą Sowliną oraz Sowlinką, a także dwie estakady, każda o długości ponad 300 m (jedna nad Sowlinką oraz nad ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską). Planowana jest także budowa dwóch wiaduktów, które przeprowadzą nad ową trasą ulice Lipową i Łokietka.
Nowa trasa wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy korzystający z drogi krajowej nr 28 – obecnie trasa ta przebiega przez centrum Limanowej ulicami Krakowską, Piłsudskiego, Jana Pawła II, Rynkiem i ul. Kościuszki. Każdego dnia – według pomiarów z lat 2020-2021 – przez miasto przejeżdża 21 tys. pojazdów, z czego istotną część stanowią autobusy i ciężarówki.